onsdag 12. desember 2012

Adventskalender 1987, del 7, 11 desember.

Her om dagen drøymde kertuunrobot 001 følgende; en rekke delfiner kom svømmende ned langsmed en vegg i en hall i et formidabelt herskapshus. Roboten satt og røkte sigaretter av merket Gauloises (Blå) og spilte sjakk med en uklar skikkelse, hvis ansikt foreløpig ikke sto tydelig frem i drømmen. Utenfor var det smog som smøg seg langs bakken og husveggen. Trolig var byen vi befant oss i London, men på samme tid var det liksom ikke det allikevel. Etterhvert som sjakkpartiet skred frem og delfinene danset sin stille vals oppover, bortover, nedover veggene skjønte jeg at huset vi befant oss i hadde lettet, og fløt nå stille over det jeg nå skjønte var London, selv om en del av Oslos signaturbygninger (Villa Damman, Planetveien) var å skimte i skylinen. Sjakkpartiet nærmet seg nå slutten, og den uklare skikkelsen på den andre siden av bordet fremsto etterhvert klarere, samtidig som det ble klarere at vedkommende også kom til å tape partiet. I det jeg skal ytre ordene sjakk matt, ser jeg at det er min far på den andre siden av bordet, og sakte hever han en pistol mot meg og sier noe jeg ikke får med meg. Drøm slutt. Tolk drømmen i lys av Jungs teori om arketypen Far så sier jeg nummeret på dagens bokstav... Damn! Jeg kom akkurat på at roboter bare drøymer om elektrisk sau... Ok, bokstav nr 4 i den norske tittelen.

Ingen kommentarer: